לחיצת חזה המדריך המלא ! כתבה שניה

כתבה 2 מתוך 3

לחיצת חזה  קישור לכל החלקים (חלק 1חלק 2חלק 3)

בחלק הראשון של “לחיצת חזה המדריך המלא” הסברתי בצורה מעשית איך לבצע לחיצת חזה.  בנוסף הסברתי על החשיבות של ביצוע תרגילי משיכה אופקית (חתירות עם מוט/משקולות) ואנכית (מתח/ווינץ’). וציינתי שבתרגיל זה יש עומס על מסובבי הכתף (rotator cuff) ושעבודה בטכניקה לא נכונה ובעומסים גדולים מדי עלול לגרום לפציעה, שהיא גם הנפוצה ביותר בחדר הכושר.

female-bench-press

במאמר זה אתן דגשים לביצוע נכון של התרגיל למניעת פציעה.

תחילה נעבור על השרירים שמשתתפים בהרמה :

השרירים העיקריים בתנועה (אגוניסטים) בתרגיל הם : שריר החזה הגדול והקטן (pectoralis majorminor), שריר הכתף הקדמי (anterior deltoid), פושטי המרפק (triceps, מה שנהוג לכנות “יד אחורית” ) ושריר הרחב גבי (latissimus dorsi). בנוסף יש שרירים קטנים שמשמשים לייצוב ולא נגע בהם. בביצוע נכון של התרגיל אנחנו נשיג היפרטרופיה משמעותית בשרירים הנ”ל. בעיקר בשריר החזה.

כדי למקסם את התועלת מהתרגיל צריך להכנס לעובי הקורה ונבחן מה קורה במצבים שונים. ומה עלול להתרחש בעבודה לא נכונה, או עבודה שונה במכוון.

חזה- כתף

יש חשיבות גדולה למשוך את השכמות לאחור שיהיו צמודות אחת לשניה ומכווצות על הספה, שריר הטרפז האמצעי (middle trapezius) והמעויינים (Rhomboids) צריכים להיות מכווצים בכדי לשמור על קירוב שכמות. קירוב שכמות תקין והקשתה קלה של הגב מאפשרת לכתף להיות במנח תקין ולמנוע דלקת במסובבי הכתף. מלבד החשיבות של מניעת פציעה, קירוב שכמות יסייע לעבוד במנח שיאפשר מנוף גדול יותר. כתוצאה מכך עבודה רבה יותר על שריר החזה, עקב הגדלת אורך מתח. ביצוע לחיצת חזה ללא קירוב שכמות יגרום לעבודה רבה יותר עם הכתף הקידמית. שימו לב במכוני הכושר יש הרבה מתאמנים עם חזה יחסית שטוח וכתפיים גדולות (במיוחד כתף קידמית) נסו לראות איך הם לוחצים, שהם בד”כ לא מכווצים את השכמות.

בתמונה למעלה אנו רואים שהמתאמן לא מקרב את השכמות שלו

בתמונה למטה המתאמן שומר על קירוב שכמות  לאורך כל התנועה

זווית של המרפק

כדי למנוע שחיקה של מסובבי הכתף צריך לשבור את המרפק כלפי פנים (לא להגיע ל 90 מעלות בין הזרוע לגוף אלא בזווית של 45-60 מעלות בערך) במצב כזה המוט ירד לכיוון תחתית החזה (של שבירה נכונה של המרפק, קירוב שכמות וקימור קל של הגב). עבודה בצורה כזו מגדילה את החלל בתוך מפרק הכתף ומונעת שחיקה. הפציעות השכיחות במסובבי כתף נגרמות כתוצאה מצביטה בין עצם ההומרוס (עצם הזרוע) לבין מפרק ה AC (החיבור שלהם הוא מפרק הכתף). כמתרחשת צביטה נגרמת שחיקה ומתחילה להיווצר דלקת במקום.

אתן לכם לבצע ניסוי קטן ולהרגיש בעצמכם. שבו או עמדו הצמידו את היד לגוף כשכף היד פונה לגב והאגודל מצביעה לכיוון גופכם (דוקרת את הירך). הרימו את היד לצד הגוף כשהאגודל פונה לרצפה (כף היד פונה לגב). הגיעו למצב שהיד מקבילה לרצפה (90 מעלות לגוף, שתי ידיים בקו ישר) עכשיו שימו לב אם תנסו להרים את היד גבוה יותר (כשהאגודל מצביעה לרצפה בשלב זה) תריגשו אי נוחות בכתף ושיש לכם קושי להרים אותה. עכשיו נסו זאת כשאגודל פונה לתקרה (כף היד פונה קדימה). תראו שתצליחו בקלות להרים את היד גבוה יותר.

זהו בדיוק ההבדל בין ביצוע לחיצת חזה בצורה נכונה ולא נכונה.עכשיו תוסיפו לכך מוט ששוקל 60-100 ק”ג ל24-32 חזרות (4X6-8) למספר פעמים בשבוע לכמה שבועות, בעבודה לא נכונה תיווצר שחיקה כזו שתגרור דלקת במסובבי הכתף. אין דבר יותר מעצבן מלהגיע למכון שאתה לא יכול לבצע חצי מהתרגילים שרשומים לך בתוכנית…

רוב המתאמנים שלוחצים לא נכון יצטרכו להוריד משקל מהמוט למספר אימונים על מנת לעבוד ולהתרגל לטכניקה נכונה. הדבר חשוב מאוד ! להרבה מתאמנים יש אגו, והם לא יורידו משקל, תשאירו את האגו מחוץ למכון. הבעיה מחריפה במשקלים כבדים כשהגוף לא יכול להרים בצורה נכונה אז הוא מנסה לגייס כמה שיותר שרירים. כתוצאה מכך המתאמן פותח את המרפקים לצידי הגוף ומעמיס על שריר הכתף והחזה את רוב המשקל (הוא מוריד את העומס מהטרייספס החלש לרוב). ובכך מגדיל את העומס והשחיקה על מסובבי הכתף. שימו לב לכלל חשוב שאני נוהג להנחיל למתאמנים שלי, כשהמרפקים בורחים החוצה זה סימון שהמשקל כבד מדי. אם צריך לבצע 6 חזרות וכבר בחזרה הרביעית זה קורה אין טעם לנסות לבצע את חזרות 5 ו 6.

מלבד שמירה על מסובבי הכתף ומניעת פציעות הדבר תורם לפיתוח הטרייספס (“יד אחורית”). במיוחד אם עובדים באחיזה צרה יותר. ברוב ענפי הספורט אין לחיצות חזה רחבות. באם אנו רוצים לדמות לספורטאי את אותה תנועה שהוא עושה במגרש/זירה אנו צריכים לעבוד בלחיצות צרות רוב/חלק מהזמן. אם נקח שחקן פוטבול שחוסם, רוב העבודה שלו היא לחיצה צרה. גם מתאגרף שעומד מכווץ, לא ישגר אגרוף בצורה רחבה ורחוקה מהגוף.  צריך לשים לב שהשבירה של המרפק לא מוגזמת פנימה והמרפק תמיד נמצא מתחת לאגרוף, ושהאמה ב90 מעלות לרצפה בכל המישורים.

בחלק הימני של התמונה ניתן להבחין מלמעלה למטה: לחיצה לא טובה שמעמיסה על מסובבי הכתף, לחיצה בזווית טובה, לחיצה צרה לחיזוק הטרייספס (שימו לב שהמרפק תמיד נמצא מתחת לאגרוף)

5-the-bar-patch

בתמונה העליונה המתאמן עם מרפקים שבורחים החוצה – לא תקין. בתמונה התחתונה המרפקים שבורים פנימה כמו שצריך, חדי העין ישימו לב שבתמונה התחתונה המתאמן אוחז באחיזה פתוחה שהיא מסוכנת (אגודלים בחוץ) חובה לאחוז את המוט באחיזה סגורה (כמו בתמונה העליונה)

 

שורש כף היד

מלבד פציעות בכתף יש הרבה מתאמנים שסובלים מכאבים בשורש כף היד. הדבר נובע ממנח לא תקין לאורך זמן. מנח תקין של שורש כף היד ימנע צרות וכאבים מיותרים בשורש כף היד. כדי לאחוז בצורה טובה לאורך כל הסט כדאי לאחוז חזק את המוט. אחיזה חזקה מפעילה את שרירי האמה וגורמות לשורש כף היד להיות יציב ובמנח  תקין לאורך כל ההרמה. האחיזה צריכה לדמות את האות Y  (תמונה ימנית למטה) כשהמוט באמצע השקע והלחץ סימטרי.

13221489_10154254055317372_53648024541383822683_n

לקביעת פגישת ייעוץ/ייעוץ ONLINE ואימונים אישיים השאר פרטים כאן

טלפון :  054-4567217
מייל : ran1cohen1@gmail.com

  F


Comments

7 תגובות על “לחיצת חזה המדריך המלא ! כתבה שניה”

  1. תמונת פרופיל של אור
    אור

    יש כבוד!!
    אחלה מאמר .
    אפשר להוסיף הרבה שקל בטכניקה נכונה!

  2. תמונת פרופיל של תמיר
    תמיר

    בתמונה של הבחור עם האדום בתמונה שהיא הטובה הוא מחזיק עם האגודל למעלה
    ובתמונה של הV והX של המפרקים שמכוונים למעלה זה לא ככה
    אז איך עדיף?

    1. שים לב להערה שלי מתחת לתמונה של הבחור עם האדום “חדי העין ישימו לב שבתמונה התחתונה המתאמן אוחז באחיזה פתוחה שהיא מסוכנת (אגודלים בחוץ) חובה לאחוז את המוט באחיזה סגורה (כמו בתמונה העליונה)”

      הזווית של המרפק צריכה להיות כמו בתמונה התחתונה של הבחור עם האדום

      הזווית של שורש כף היד צריכה להיות כמו בתמונה שמסומנת ב V למטה

      מקווה שהסברתי טוב יותר בתגובה

      1. תמונת פרופיל של תמיר
        תמיר

        האמת שזה היה מובן גם שמה רק שמשום מה לא שמתי לב ל2 שורות האלה
        תודה רבה.

  3. תודה רבה על המדריך הנפלא!
    בעיקר התחדש לי העניין שצריך לכווץ את השכמות. אני מתאמן כבר 7 שנים בערך ורק עכשיו הבנתי שצריך לכווץ, ובאמת מרגיש אחרת. ושאלתי היא האם בכל התרגילים צריכים לכווץ שכמות? בכל תרגילי החזה,כתפיים, גב, יד קידמית, סקווט… זהו כלל שצריכים ללכת איתו?

    1. בד”כ כן
      שמח שחידשתי ועזרתי !

      1. תודה רבה רן! מצפה למדריכים נוספים שיעשירו את היידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *