בתזונה המערבית המזונות שלנו עמוסים בנתרן, עודף נתרן הינו מסוכן, אך אסור לטעות ולחשוב שמלח הוא האויב!

מלח מכיל מינרלים שונים שחיוניים לגוף: נתרן, אשלגן, מגנזיום, סידן ועוד. ללא אותם מלחים לא נוכל לתפקד. מערכת העצבים המרכזית עובדת על מוליכות חשמלית, וירידה ברמות המלחים תפגום בפעילות תקינה שלה.

בנוסף, המצב של דילול מלחים -מסוכן! כאשר ריכוז הנתרן קטן מ 120mmol/L תורגש חולשה כללית וכאבי שרירים. בריכוז הנתרן קטן מ 110mmol/L הראייה עלולה להפגם ובין 90-105mmol/L עלולים להגיע לאובדן הכרה ואף מוות. מצב זה קרוי היפונתרמיה.

אם כן מדוע כל המומחים ממליצים להמנע ממלח, וממה צריך לדעת להיזהר?

הבעיה העיקרית היא שהתזונה שלנו מאופיינת בעודף נתרן (מלח שולחן) במזון, ותיסוף נתרן בכמויות מטורפות במזון מעובד. כ 80% מהמלח שהאדם צורך בממוצע – מקורו במזון מעובד. רק כ 10% מהנתרן שאנו צורכים – מקורו במלח שאנו מוסיפים בזמן הבישול והארוחות. שאר המלחים מצויים במזון שלנו באופן טבעי.

eat-less-salt-sodium

באיזה מזונות מעובדים ישנן כמויות נתרן גבוהות במיוחד?

  • שימורים שונים, ביניהם גם שימורי טונה
  • חמוצים
  • סלטים מוכנים, כולל חומוס וטחינה
  • חלק מדגני הבוקר
  • גבינות מלוחות
  • נקניקים
  • דגים מלוחים
  • קטשופ
  • מוצרים להכנה מהירה
  • רטבים מוכנים ורוטב סויה
  • תערובות תבלינים מוכנות, אבקות מרק
  • קרוטוני ושקדי מרק
  • חטיפים ומאפים מלוחים וגם חלקם של המתוקים

גם לחם – הוא אחד המזונות העיקריים למלח בתפריט היום יומי.

בשר ועופות מוכשרים מכילים כמות נטרן גבוהה יותר בהשוואה לבשרים שאינם מוכשרים, בהם הכמות של הנתרן נמוכה יותר באופן טבעי.

והרשימה עוד ארוכה…

 נזקי הנתרן

  • מעלה את לחץ הדם
  • אירועי לב ומחלות כלי דם
  • שבץ מוחי
  • אי ספיקת כליות
  • אבנים בכליות ומחלות כליה
  • התפתחות בצקות עקב צבירת נוזלים
  • סרטן בקיבה
  • אוסטיאופורוזיס
  • אסטמה

אז איך נשמור על אורך חיים בריא ומאוזן במלחים חיוניים?

כדי לשמור על אורח חיים בריא יש להקטין את הצריכה של מזונות מעובדים רצוי לאפס. יש לקנות מזון טרי וחומרי גלם איכותיים ולבשל את המזון בבית. בנוסף צריך לאזן בגוף את יחס הנתרן/האשלגן. יש להפחית צריכת נתרן ורצוי לעבור למלח דל נתרן ו/או עם אשלגן.

על חשיבות המלח לספורטאים, אתלטים ומתאמנים 

מלח מורכב בין היתר מנתרן וכלוריד, החשוב לתפקוד פיזיולוגי נורמלי. שיעורי זיעה גבוהים אצל ספורטאים יכולים לגרום לאובדן של נוזלים ונתרן. שתייה של נוזלים בלבד תוביל להחזרת נוזלים אך תשאיר את הגוף במצב של מחסור בנתרן. דבר העלול לגרום להיפונתרמיה, ירידה בביצועים, התכווצויות שרירים ותשישות. דילול נתרן יכול להשפיע על כל מתאמן בצורה שונה. ניתן להשלים חוסר בנתרן באמצעות תזונה או תוספי מזון. ישנן שיטות שונות כדי להגדיל את צריכת הנתרן במקרים של מחסור כתוצאה מפעילות ספורטיבית אינטנסיבית או העלאת מאזן מלחים לפני תחרות או אירוע ספורט. השיטות הנהוגות הן שימוש מוגבר של מלח שולחן על מזונות, אכילת חמוצים, חטיפים מלוחים, הוספת מלח על משקאות ספורט (משקאות איזוטוניים) ושימוש בטבליות מלח. חשוב מאוד לשתות נוזלים, אך צריך גם להיזהר משתיית יתר שמדללת מאגרי מלחים.

ran-cohen-personal-trainer-rcts

 

לייעוץ באימונים, תזונה ואורח חיים בריא מוזמנים לפנות אליי

טלפון :  054-4567217

מייל : ran1cohen1@gmail.com